Program szkoleń ICT



Program szkolenia "Przygotowanie materiałów i prowadzenie zajęć dydaktycznych z wykorzystaniem ICT"


Cel szkolenia: przekazanie podstawowej wiedzy oraz wyrobienie umiejętności praktycznych niezbędnych do zaprojektowania i realizacji kursu wykorzystującego techniki informacyjne i komunikacyjne (ICT).

Program kursu: obejmuje wykład i ćwiczenia praktyczne (łącznie 60 godzin lekcyjnych):

1.    Wykład – 20 godzin lekcyjnych,



  • Wprowadzenie: Omówienie celu i formy szkolenia
  • Techniki informacyjno-komunikacyjne (ICT), e-edukacja, modele kształcenia, technologia a pedagogika, kurs a e-kurs
  • Elementy składowe, struktura i cykl życia e-kursu
  • Formy działań e-edukacyjnych
  • Projekt i scenariusze e-kursu
  • Przegląd technik i narzędzi autorskich. Źródła ilustracji do e-kursów. Prawa autorskie
  • Interakcja nauczyciela i studentów
  • Narracja w e-kursach
  • Opracowywanie prezentacji przechwyconych z ekranu komputera
  • Prezentacje hybrydowe
  • Kontrola wiadomości
  • Grupowe aktywności edukacyjne
  • Dystrybucja e-kursów. Otwarte zasoby edukacyjne
  • Podsumowanie szkolenia


2.    Ćwiczenia praktyczne – łącznie 40 godzin lekcyjnych, w tym:


 
  • Opracowywanie scenariuszy
  • Przechwytywanie i obróbka prezentacji z ekranu komputera
  • Udźwiękowienie materiału dydaktycznego
  • Praca z kamerą
  • Książka elektroniczna (przykład: format PDF)
  • Zintegrowane środowisko autorskie (przykład: WBTExpress)
  • Środowisko systemu LMS; quizy (przykład: Moodle)
  • Dystrybucja e-kursu
  • Kształcenie live (czat, konferencja)
  • Podsumowanie zajęć


Kolejność i zakres omawiania poszczególnych zagadnień może ulec nieznacznym korektom, odpowiednio do aktualnego wyposażenia laboratorium i potrzeb uczestników

Zaliczenie kursu: Zaprojektowanie i wykonanie kursu składającego się z pojedynczej lekcji

Warunki realizacji kursu:


Wykład – sala wyposażona w komputer osobisty z oprogramowaniem jak dla ćwiczeń praktycznych oraz projektorem wideo,



Ćwiczenia praktyczne – laboratorium komputerowe wyposażone w komputery osobiste (10 stanowisk) z systemem MS Windows, kamerami internetowymi, zestawami słuchawkowymi z mikrofonem oraz wymienionym poniżej oprogramowaniem:



  • Pakiet biurowy, w tym - MS PowerPoint lub Openoffice.org Impress
  • Program do opracowywania prezentacji ekranowych - Camtasia Studio 7
  • Edytor dźwięku - Audacity
  • Syntezator mowy - Expressivo
  • Konwerter na format PDF - PDFCreator
  • Środowisko do opracowywanie e-kursów - WBTExpress 7 Pro
  • Platforma edukacyjna - LMS Moodle z rozszerzeniami
  • Różne drobne programy pomocnicze 9prosta edycja grafiki, zmiana formatu, itp.P



Opracowanie programu kursu: dr inż. Lesław Sieniawski